Ben Mezrich: Véletlenül milliárdos - Hogyan született a Facebook

Érdekelt a Facebook története, de előbb láttam a filmet (Social Network - A közösségi háló), mint hogy olvastam volna az alapjául szolgáló könyvet. Mivel a film nagyon tetszett, a hatására lehet, hogy kicsit túlértékeltem a 4 ponttal az írott anyagot, de egy 3,5-öt még anélkül is bőven megérdemel, elvégre rengeteg kutatómunka, stb. előzte meg. Tetszik a stílusa is, és hogy valamennyi érintettre külön kitér. Egyébként nem rajongok az oldalért, és ez csak még rosszabb lett, miután sejteni vélem, milyen ember is Mark Zuckerberg. Megjegyzem, a két alkotás kicsit összefolyt bennem, és bevallom, ez egy kicsit érzelmi indíttatású bejegyzés, ahogy az látszódni is fog.

Az oldal történetét az informatikusok bizonyára már ismerték, de nekem minden teljesen új volt. Nem tudtam, hogy a Harvard egyik hallgatója, Mark Zuckerberg, egy kollégiumi szobában hozta létre az oldalt. A thefacebooknak volt "elődje" is, ami azonban nem sült el túl jól, és Mark csaknem közutálat tárgyává vált a lányok közt. Érthető okokból nem tetszett nekik, hogy az interneten pontozták őket, ráadásul a beleegyezésük nélkül, és a tanyasi állatokhoz való hasonlításuk sem valami kedves gondolat. Kétség kívül a fiú tehetséges hacker, programozó, ért a gépekhez, a Harvard biztonsági rendszerét sem volt nagy kihívás feltörnie, de emberileg egy seggfej.

Én azt is kétségbe vonom, hogy teljesen a sajátja az ötlet, de ezt inkább meghagyom az olvasónak, nem spoilerezek. A Facebook rohamosan terjedt, és a szerverek bizony komoly összegekbe kerültek. Mark barátja, Eduardo Saverin állta ezek költségét, és az egyéb kiadásokat, és végül a cég megalakulásakor 30% részesedést kapott. Beindultak az események, hirdetők keresése, miegymás, és képbe kerültek más emberek is a hamarosan világméretűvé váló vállalkozásban. Ezzel párhuzamosan elkezdődtek a pereskedések is, a kimenetelük nem teljesen nyilvános.

Elgondolkodtató, hogy Mark, aki a világ egyik legfiatalabb milliárdosává vált, vajon miért nem kívánt nyilatkozni a könyv írásakor. A filmben pedig, még ha néhány dolog fikció is, kell, hogy legyen alapja, úgyhogy kissé felidegesített, mikor néztem. Markot megvetem, mások közömbösek, és van, akit sajnálok. Az író egyébként nem foglal állást (velem ellentétben), teljesen tényszerű, és nagyon alapos.

A The Social Network a hat jelöléséből négyet díjra is váltott a Golden Globe-on, és február 27-én az is kiderül, hány díjat zsebel be az Oscar díjátadón.

Nem bántam meg, hogy elolvastam a könyvet, van egy-két eltérés a filmhez képest, amikkel szerintem jobb tisztában lenni.

4/5

9 megjegyzés:

  1. Akkor nem is bánom, hogy felfüggesztettem a fiókom :P. Szerintem sok ember egyébként is elveti a sulykot az ilyen jellegű oldalakon. Az eredeti pontozzuk a lányokat/fiúkat meg most alkalmazásokban él tovább és láttam, hogy milyen menő, hogy XY szerint mennyire szexi/perverz meg nem tudom milyen a mások :S. De ha erre van igény :/.

    VálaszTörlés
  2. Facebook számomra csak a könyvkiadók és a nyereményjátékok miatt jó. Meg az ismerősöket tudom ott könnyen elérni. Farmville meg ilyesmi nem érdekel.

    VálaszTörlés
  3. Andiamo: szerintem sem vesztettél vele sokat..:) komolyan van olyan alkalmazás..? pff

    elhaym: én kipróbáltam a Farmville-t, de azóta sem léptem be.

    Névtelen: köszi a like-ot.:D

    VálaszTörlés
  4. Én egyáltalán nem ismerem a facebook-ot, de ezek után már nem is vagyok rá kiváncsi...
    Eddig se akartam regisztrálni, de most már tuti hogy nem is fogok.
    Az iwiw is tökéletes szerintem. Én legalábbis csak az ismerősökkel való kapcsolattartásra használom.

    VálaszTörlés
  5. Olyan alkalmazást láttam az ismerőseimnél, hogy "Mennyire vagy perverz/szexmániás, angyal vagy ördög vagy?"

    VálaszTörlés
  6. ÉnT: Nem maradsz le semmiről.:)

    Andiamo: Hát ez is roppant hasznos.:D

    VálaszTörlés
  7. ÉnT : Arra azért jó a facebook, hogy könyvkiadókkal, vagy a kedvenc íróiddal beszélgess. :)

    VálaszTörlés