Magyar vagy külföldi irodalom és az irodalomórák hatása

Az irodalomórákról csak a saját tapasztalataim alapján tudok nyilatkozni. Azok nem szerettették meg velem az olvasást. Minden magyartanárom idősebb nő volt, és ami a lényeg, meglehetősen maradi gondolkodásúak. Az órákra hatással volt ez, elég ritkán sikerültek érdekesre, bár a tantárgyat soha nem utáltam, sőt. A versek nem kötöttek le annyira, a kötelezők nem tetszettek, szinte minden, amivel találkoztam, elavultnak és unalmasnak hatott, illetve sokszor úgy gondoltam, hogy ugyan, honnan tudhatnánk, mi járt a költő fejében, mikor lejegyezte azt a pár sort (ezzel sokszor ma is így vagyok), nem minden elemzésről gondoltam, hogy ennek a megtanulásának most van értelme. Úgyhogy én megértem, ha egy gyerek az irodalomórák hatására nem rajong az olvasásért. Ilyenkor szerintem fontos lenne modernebb alkotásokkal megismertetni a fiatalokat, ami inkább az ő nyelvükön íródott, az biztosan számítana. 


Másik téma, a magyar illetve külföldi irodalom "ellentéte". Kevés magyar írótól olvasok könyvet. Most hagyjuk a régebbi alkotásokat, inkább csak a napjainkban megjelent könyvekkel foglalkozom, mert külföldit is inkább az újak közül választok. Amikor ilyen Fejős Éva meg társai könyvek jelennek meg, eszembe sem jut a kezembe venni őket. Ez egy általános vélekedéssé alakult sajnos, pedig biztosan vannak nagyobb figyelemre érdemes alkotások hazánkból ma is, csak éppen azok marketingje nem olyan erős, mint a már említett könyvecskéké. Isa Schneider könyve pl. szerintem nagyon is érdekes és értékes, attól függetlenül, hogy nem érzem magaménak a műfajt. Csernus könyvei vajon mennyire mennének, ha nem lenne ismert a média hatására? Szerintem itt a lényeg, ha kicsit több hírverést kapnának a nem vacak magyar könyvek, akkor biztosan én is több magyar író könyvét olvasnám.

(Ez a bejegyzés Az olvasás 7 hete című esemény keretein belül íródott (VI. hét).) 

4 megjegyzés:

  1. Csernus az nem irodalom, az sem biztos, hogy teljesen az ő munkája. A celebek könyvei úgy készülnek, hogy közös munkával egy béríró írja a könyvet, csupán üzleti okokból. Ettől függetlenül is, Csernus pszichológiai témájú könyveket ír, mindenféle tanácsokkal, nem tudományos , se nem irodalmi célra, hanem a széles közönségnek.
    Az irodalomórán a klasszikusokat kell tanítani, annak ismerete nélkül lehetetlen megérteni a kortárs művészetet, mert minden egymásra épül.
    Nekem jó tanáraim voltak irodalomból, úgy sose elemeztünk, mit gondolt az író. Alapvetően én is elvárom egy tanártól, hogy ismerje a kortársakat, de sokan olvasni se szoktak.
    A kortársakkal úgy lehet kezdeni az ismerkedést, hogy előfizetsz az Élet és Irodalomra, vagy olvasod online.

    VálaszTörlés
  2. Ja, igen, kicsit elkanyarodtam az irodalomtól, mindegy. Legalább a magyar írónál maradtam.:D
    Azt nem gondolom, hogy Csernus nem maga írná a könyveit, az elég izé lenne, de egyéb celebekről simán elhinném én is, ha konkrétabban felvetődne.

    VálaszTörlés
  3. Csernus akár írhatja is a könyveit, de a celebek, politikusok és egyéb nem írók, de a akár a túl sok könyvet publikálók írók is biztosan nem, ez nem felvetés, ez így van.

    VálaszTörlés
  4. Van pár magyar író, aki angol vagy külföldi álnéven ír, talán épp ezért?

    VálaszTörlés